torsdag 2. juli 2009

Kniping av drueplanter, agurk- og tomaterplanter


Vindrueplantene. Det skal være igjen mellom fire og seks blader for at en drue skal modne. Klipp, klipp! Hvis det er ferre blader, blir druene sure. Sideskuddene som ikke bærer druer, klippes også bort til det er to blader igjen. Tynn ut druer som sitter tett. Klasene skal henge fritt og luftig. Fjern alle udyr og visne blomster!
Kilde: Drivhusklubben Juliana

Ennå har jeg til gode å se blomter på drueplanta, så det blir vel ikke noen druer det første høsten!

Agurkene skal også knipes, men jeg har ikke fått kjøpt knotter til oppheng ennå. Egentlig synes jeg agurkplantene har vært trege til å vokse... Sjekket om Plantasjen er oppe, men de stengte kl. 20.00, så agurkene blir liggende og slenge en natt til.
Agurkene som vokser skal beskjæres, ellers ender de med for mange blomster, og setter altfor mange frukter, så det ikke blir energi til å produsere riktig flotte agurker.
Det skal 'nippes' (dansk- det går an å nippe vin samtidig!) i etasjer:
Første etasje helt inn til første blad, annen etasje etter andre blad, tredje etter tredje osv.
På slutten av sesongen kan de angripes av spinnmidd. Disse plantene må fjernes fra drivhuset.
Et godt råd er å så nye planter for å ha agurker utover høsten.

Tomatene må hele tiden bestøves (det var ikke jeg klar over - gjorde det i starten, men trodde insektene som kommer inn gjennom luker og åpen dør, tar seg av den jobben nå). Det er bare sideskudd på busktomater og cherrytomater skal sitte, for de har en naturlig buskaktig vekst.
Kilde: Norsk Hage Tidend, nr.6
Der har jeg gjort en feil igjen!

Kil tomatene!
Hvis unge, tørre tomatplantene blir kilt i et drøyt minutt to ganger om dagen, vokser de saktere, og de blir kraftigere. Det gjøres enkelt ved å stryke dem med en pappskive.
Planter i områder med mye vind blir lave og kompakte. Antakelig tror tomatplantene at de blir utsatt for brysk natur og reagerer med å tøffe seg litt.

3 kommentarer:

  1. Jeg er enig, men agurk er deilig XD

    SvarSlett
  2. 4-6 blader på druene? Da ligger jeg som vanlig illa til. Det kommer da ingen druer på min "stamme", dom kommer bare på sidoskotten og der lot jeg et blad sitte igjen over bæret. Tenkte planten skulle få lys.. Nå har jag bommet igjen alltså, typisk..

    SvarSlett
  3. Etter å ha lest disse tipsene har jeg nå vært ute og klippet vår drueplante. Jeg har 6 drueklaser på planten i år. Vi kjøpte den i fjor, da var det ingen. I år var det flere blomsterklaser som da utviklet seg til druer.
    Skal bli spennende å smake på avlingen lenger utpå høsten.
    Skulle sikkert ha klipt planten tidligere, men lot den jo bare vokse som den ville. Kanskje neste år vil gi en større avling.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.