fredag 12. juni 2009

Naturen er rar

Naturen er rar



Den gule blomsten må høre til soleiefamilien. Den har kommet som frø med jordlasset vi bestilte til planeringen av drivhusstedet sist sommer. Kronbladene er små mens fruktemnet er digert. Det kan være nyresoleie eller snøsoleie. Noe usikkert. Etterforskingen fortsetter.... likner verken nyresoleie eller snøsoleie på bildesøk. Blomsten likner på tiggersoleie, men de øverste bladene er smalere. Etter enda flere søk er jeg nesten sikker : det må være tiggersoleie, Ranunculus sceleratus. Det er nok variasjon blant soleiene også som alt mulig annet. Noen smale, noen brede.... OBS den er giftig!


Dette er en plante jeg kjøpte for mange år siden. Den har stått villig -uten å klage- på kjøkkenbenken. Når den er blitt forvokst, har jeg plantet stiklinger som vokser ut fra bladfestene på stilken. I høst ville jeg se om den klarte seg vinteren over i drivhuset. Den har ikke tatt skade av vinteroppholdet. Snarere tvert imot, for nå har den blomster. Det har den aldri hatt før.
Blomstene er små, nydelig trakteformer med vakker brunlilla farve. Den strekker seg høyt mot himmelen.
Startet på forarbeidet til sittemuren på sørsida av drivhuset i går. Ringblomstene og blomkarsa vokser snart ut av pottene sine.

1 kommentar:

  1. Skam den som gir seg, så utholdig du er når det gjelder i finne ut navnen, det er ikke jeg.. det får bli til vintern, kanskje. Jeg hadde klart å overvintre i ditt veksthus jeg og :-) skulle bare mangle, syntes det var lekkert på bildene. Når det gjelder bilder, jeg har kun en vanlig Sony Cybershot, 6 px. Det er utrolig hva man kan zoome inn med en slik kamera også, så med et speilrefleks - hva kan du da ikke åstedkomme.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.