torsdag 4. juni 2009

Leppeblomster


Etter å ha fått pleid mine undersåtter godt- og det skal man jo, fant jeg i grøftekanten på veien hjem noen planter jeg ikke kjenner til i leppeblomstfamilien. Noen høye og noen lave med blålilla spinkle blomster og smale pilformede, hårete blad på rette, stive stengler. En av de minste havnet i veska mi - med rot og det hele.



Da jeg kom til butikken "Guttas blomster", oppdaget jeg et eksemplar av en plante jeg hadde for noen år siden. Dessverre forsvant den før jeg fikk identifisert den. En av gutta sa at de hadde tatt den inn som salvie, men jeg protesterte: ikke ser den ut som salvie, ikke lukter bladene som salvie. 49,50 blakkere, tar jeg også den planta fra leppeblomstfamilien med hjem.


Kanskje det er salvie likevel. Det er over 700 arter av dem, men alle burde vel lukte salvieaktig, ikke bare beskt?
Det kan være en av disse:
Salvia divinorum
Salvia farinacea
Salvia Marcus
Salvia Blue Frost eller
Meadow Sage

I leppeblomstfamilien er det over 3500 arter, hvorav over 30 vokser vilt i Norge. Jeg tror grøftekantblomsten er en småløvemunn (Misopates orontium) ut i fra opplysninger og tegninger i Norges planter av Knut Fægri. Den er i nær slekt med Lintorskemunn (gule blomster) som det finnes mange av på tomta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.