lørdag 13. juni 2009

Frøa, Frøya, Frua




Denne figuren forestiller den norrøne fruktbarhetsgudinnen Frøya. En pensjonist som heter Gunnar, har laget den for meg i forbindelse med et videofilmprosjekt jeg jobbet med for noen år tilbake. Siden har den stått i haven på Eiriks plass, men den vil bli flyttet til Frøyas hjørne når det er ferdig. Figuren er rent fantasiprodukt- likevel er det mulig at tilsvarende figurer virkelig har vært gjenstand for tilbedelse og ofring. Trefiguren av guden Tor som er stilt ut på Borgarsyssel museum, har vært forbildet. Frøya er eldre enn Tor i vår norrøne tro. Hun kan ha kommet til Norge både østfra og sørfra. Kulten rundt henne har mye til felles med Nerthus-dyrkelsen i Nord-Tyskland hvor hun også forbindes med Moder Jord. I norrøn mytologi oppgis hun å være av vaneslekt og datter av søskenparet Njord (Njörðr) fra Nòatun og Nerthus.
Gamle svenske kilder gir klare signaler om at navnet Frøya har sitt opphav i ordet frø. Frøya var kanskje den av gudinnene som var mest betydningsfull, for hun var fruktbarhetsgudinnen, hun som la forholdene til rette for avling og avkom. Det fulgte respekt med Frøya, Fruen med stor F.
Hun hadde nøkkelen til forrådsrommet og sørget for husholdet. Hun var husfruen.

Under denne overskriften vil jeg presentere ulike sider ved Frøya, legge til mer tekst, flere bilder og filmsnutter.
Viser også til innlegget Gudinnenes blomster i denne bloggen.

4 kommentarer:

  1. Wow , her var intressante saker, det är riktigt roligt å treffe på noen som liker samme saker som jeg

    SvarSlett
  2. Detta var meget intressant for mig, jeg tenkte male de nordiske gudinnerna når jeg är klar med den nordiska folketron.Håper det är okej att jeg har din blogg på min sida.Jeg är helt ny i bloggvärlden og strever med att få det till.

    SvarSlett
  3. Hei, Wenche!

    Kom igjen. Jeg startet å blogge for to måneder siden. Mytologi har jeg interessert meg for fra jeg hørte spennende historier om guder og gudinner som barn. Har laget en tegnefilm om Frøya og Turan som hovedfagsoppgave i estetiske fag ved høyskolen i Oslo. Flashtegningene av gudinnenes blomster er arbeid derfra. Jeg kommer til å legge ut tegnefimsnuttene etterhvert... når blomstersesongen er over.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.