søndag 7. juni 2009

Den "store" lukedagen



Vanligvis luker jeg litt hver gang jeg er i haven, for det er ikke det jeg liker best ved havestell, men i morgen kommer nye lass med jord til rosebedet, og da er det greit at det er fritt for alt som ikke skal være der. Vi er så heldige å få jord av en kollega som har bestilt for mye til sin have.
Prestekravene får stå. Dette eksemplaret, forøvrig, står ut mot veien foran en hengeblodbøk til glede for alle som går forbi.


Denne prestekravenga er malt av Harald Sohlberg mens han oppholdt seg på Gullikstad gård utenfor Røros i 1905. Maleriet som han kalte "En blomstereng nordpå", henger i Nasjonalgalleriet. Det er et av de flotteste maleriene fra nyromantikken, synes jeg.

3 kommentarer:

  1. Prestekraver er utrolig vakre, det er sånn "elsker, elsker ikke "blomst for meg ;)

    SvarSlett
  2. Hei Elisabeth!
    Stilig, enkel og utrolig vakker... også er det jo så mange minner knyttet til den som nettopp elsker - elsker ikke...

    SvarSlett
  3. Prestekragene er en av mine favoritter, skaffet meg 3 eksemplarer av en rød variant i fjor.Den ble bare et pjusk,men nå ser den ut til å ha kommet seg kraftig-gleder meg til å se blomster på den. Hadde 4 meter med høge prestekrager for 2 år siden,men de ble borte. Har heldigvis noen planter igjen. Koselig at du følger siden min. Hakking er enkelt og morsomt,får håpe at ullgarn passer like bra som bomull-vurderte å lage et teppe til kalde vinterdager ;)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.