lørdag 15. oktober 2016

Oss "med litt større interesse for farver" i mellom




I går møtte jeg bloggvenninne Tove for første gang i virkeligheten. Jeg fikk veibeskrivelse over telefon med spørsmål om jeg kom til å kjøre Trondhjemsveien. Ja, sier jeg og tenker på den veien vi kjører til Trondheim, nemlig E6. Jeg hadde sett på kartet, se under, at det er en "kryssende vei 163" som fører til Stovner og biter meg merke i at jeg skal ha politihuset på høyre hånd og at jeg skal passere tre rundkjøringer før avkjøring til høyre.




Jeg nærmer meg Stovner på E6, men ser ikke noe skilt med avkjøring til Stovner før jeg befinner meg nær avkjøring til Lillestrøm! En rask telefon til Tove bekrefter at jeg er helt ute på jordet og at å fortelle meg hvordan jeg skulle finne fram fra Lillestrøm, ikke er enkelt. Okey, ingen annen løsning enn å snu og lete etter skilt med Stovner. På første skilt står det med store bokstaver STOVNER... merkelig at jeg kunne unngå å se det på vei nordover.... Fornøyd tar jeg til høyre og passerer tre rundkjøringer, men med politihuset på venstre hånd!!!! Speilvendt .... Jeg kom fra feil kant i forhold til forklaringen til Tove! Bare å snu igjen etter en bekreftende telefonsamtale. Så er jeg på rett vei....





Tove er både forfatter av boka Fargene forteller, står bak bloggen med samme navn, skriver artikler i fagtidsskrifter og underviser. Vi er begge lidenskapelig opptatt av farver - og da ho fikk nyss om at jeg har starta på et prosjekt med å pusse opp landstedet vårt, tilbød Tove å bistå meg i å velge farver med utgangspunkt i Natural Color System.




Å ha kunnskap om hvordan farver påvirker oss og om hvordan farver påvirkes av andre farver, fører til spennende diskusjoner og setter spørsmål om vaner og tillærte oppfatninger. Hva lar vi oss styre av forut for valgene våre, er vi uavhengig moteretninger, teorier og uttalte påstander?  Jo mer kunnskap jeg har, jo vanskeligere synes jeg det er å gjøre valg.

Dette skal jeg blant annet male: 


Sofabord, krakk og sofarammer grønne, se denne posten.


Soveromsmøbler blå 





Glasskap rødt og to artige, gamle pinnestoler guloransje, trodde jeg, men vi får se om det vil bli noen justeringer underveis... Farver må vurderes på gjenstandene i rommet med alt det andre i interiøret på plass for å kunne ta de rette avgjørelsene. Grønnfarven er allerede bestemt siden sofabordet er malt med rester fra et gammelt malingsspann.
Å finne harmonier eller farveklanger kan gjøres matematisk som forklart på posten Farvenes språk og harmonier under etiketten Om farver.
Eks. på en firklang ut fra Ittens farvelære:


Men farvene har ulik intensitet, så mengden, kvantiteten, av dem må være ulik! Jfr. Farvenes språk, kontrastene. Noen farver er mer aktive enn andre...

Det er enda mer som skal få farve blant annet kjøkkenfronter og soveromsvegger - og ikke minst det nye badet der Tove har kommet med et spennende forslag basert på rommets størrelse, form og funksjon: S1515-B20G og S1010-B50G
Små farveprøver framstår alltid lysere enn på den malte veggen!



Da vil tida vise hvordan det blir til slutt. Bloggen Livet i Lia vil følge prosessen.


Vel hjemme studerer jeg kartet jeg hadde med i bilen og oppdager at det eksisterer ingen avkjøring fra E6 til 163 på vei nordover. Det bare ser sånn ut på en utskrift av et kart i miniformat. Da er jeg på en måte unnskyldt og fornemmelsen av at jeg har god stedsans og sjelden kjører meg bort, har jeg heldigvis i behold.
Tove er ikke den eneste bloggkollega jeg har møtt. Wenche bak Troll och citroner, Eldbjørg bak I sansenes grenseland og Tore Aa bak ToreAa Mirror - og Anja på Anjas Hill er andre.
Alltid hyggelig å treffe menneskene bak bloggene!



8 kommentarer:

  1. Ikke lett å finne veien alltid, nei!
    Farger er spennende og vanskelig og utfordrende.
    Lever med en mann som er rød/grønn fargeblind, og det kan gi seg pussige utslag av og til. Men mest syns jeg det er leit at han ikke ser de vakre høstfargene som lyser mot oss nå for tiden,
    Lykke til med prosjektet ditt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er flere menn enn kvinner som er fargeblinde - hele 8,5%. Bare 0,5% av kvinnene er fargeblinde. Så vet du det!
      Hilsen Tove.

      Slett
  2. Så spennende' farger er superviktig. Ha en fin helg, hilsen ingeborg

    SvarSlett
  3. Hei! Ja, det er greit å ha litt kunnskap om farger i bakhånd når man skal pusse opp! Ha en fin helg:)

    SvarSlett
  4. Dette ble jo et langt innlegg, og også en lengre vei enn du hadde planlagt. Men da du kom frem var det kjempehyggelig. Fint å bli kjent også i virkeligheten.
    NCS-systemet er veldig viktig når du skal velge farger og fargenyanser som skal passe sammen. Det er mye som spiller inn, blant annet det at lyset forandrer seg.
    Bladet "Farger" som du viser først gir en god innføring i NCS. Og selvsagt anbefaler jeg også boken min "Fargene forteller".
    Med fargeglade hilsener fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lyset er selvsagt viktig å tenke på ved farvesetting. Det gjelder å prøve ut .... i virkeligheten!

      Slett
  5. Hei hei. Har nettopp blitt tipset av min gode samarbeidspartner, Tove Steinbo, om din blogg :-) her var det mange spennende innlegg! Det var veldig flott å se at du har lagt ut bilder av heftet "Tema farger", den originale NCS INDEX fargeviften og sider fra NCS ATLAS som viser nyanse-trinagler. Alle disse "farge-verktøyene" er gull verd når man skal velge ut farger. Ønsker deg lykke til med prosjektene dine.
    Mvh Therese Sandem, NCS©® - Norwegian Colour Senter

    SvarSlett
  6. Så kjekt og spennande møte med vår felles bloggvenn.
    Flott prosjekt du har starta med nye fargar.
    Gler meg til å sjå og lese om oppussinga.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.