torsdag 20. oktober 2016

Oppslagstavla; Petter Dass




 Jeg har en god Samvittighed,
       Saa har enhver sit eget.
 Far vel min Ven, fortørnes ey,
       Det er din egen Ære,
 At du kand gaae paa Fredens Vey,
       Og agtes from at være!
 Far vel og brug Beskeedenhed,
       Vil du min Skrift annamme,
 Jeg ynsker dig vor Herres Fred,
       Og du gir mig den samme.


Siste verselinjer fra Nordlands Trompet (Petter Dass, ca 1670)

Denne illustrasjonen har jeg tatt vare på, og i mange år hang den bak glass og ramme sammen med en del andre utklipp på kontoret mitt. Da jeg skifta beite og ble uten eget kontor, havna utklippsamlingen på loftet. Glasset sprakk, og det meste ble nesten glemt.I sommer rydda jeg på loftet, fant den etterlatte oppslagstavla og tenkte dette må jeg ta vare på og presentere på bloggen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.