fredag 12. august 2016

Høst Helenium i min barndoms have


Slik de står

Helenas blomst

Slik de sto


Jeg har tatt plantene med meg til Vilt og vakkert-haven, dvs halvparten. Den andre delen er planta i haven til to hus ovenfor.... der søsteren min bor.
Det er en blomst som jeg har et spesielt forhold til. Den er ikke slående vakker, men sjarmerende. Sommerfuglene elsker dem. Den kommer som en siste rest av sommerens flora og hilser høsten velkommen med sine rustrøde farver på kronbladene. Den står høyreist og galant og stråler ut en varme og takknemlighet for at den får blomstre før frosten kommer snikende. Den kan skape litt "razzle-dazzle" i bedet, men hva gjør det?
Jeg blir glad av å se den og beundrer den for hvilken rolle den har tatt på seg! Den spiller hovedrollen i finalen for denne sesongen.

De trenger jord som holder på fuktigheten og foretrekker leireaktig jord. Tilfør organisk materiale i plantehullet og spre gjødning på slutten av våren. Skulle dine plantene visne, hell bøtter med vann forsiktig på til røttene, og de vil kvikne til på nytt. Kilde
Andre tips: Del dem om våren! Kilde




Det var nesten som jeg skulle ha skrevet det sjøl:
Brad pitt, George Clooney, Patrick Dempsey, Jennifer Aniston og Sandra Bullock. Jeg begynte å navngi tilfeldige skuespillere som er forbundet med skjønnhet og utstråling. Hvis du skulle gjøre det samme med planter, hvilke tenker du på? Solhatt, roser, hibiskus, hortensia, og magnolia. Hva med Helenium eller "sneezeweeds" (det engelske navnet)? Kanskje ikke den første planta du tenker. Heleniums er som Jude Law i havens verden. Nesten alle kjenner navnet. Noen av dere vet nøyaktig hvem han er, mens andre tenker: "hmm, den skinny britiske skuespilleren, ikke sant? Jeg kjenner igjen navnet, men jeg vet ikke helt om jeg  kjenner igjen ansiktet. " (Må innrømme at jeg ikke ante hvem han er.)
Helenium er en flott staude, men dårlig kjent. Vel, jeg er her for å endre det. Navnet Helenium er til ære for Helena, som i gresk mytologi var Zevs "datter og den vakreste kvinnen i verden". Dette rimer ikke! 
Hvordan fikk en plante til minne om den vakreste kvinnen i verden navnet "sneezeweed?".Det vanlige navnet "sneezeweed," kommer av at bladene en gang ble knust til snus og inhalert gjennom nesa for å tvinge fram et nys. Dette skulle hindre sykdom. Nå som vi har moderne medisin, er det på tide å slippe det fæle navnet sneezeweed for alltid! Kilde
Plantene er også kjent som Helenas blomster, basert på legenden om at blomstene vokste på det stedet tårene til Helena falt i bakken. Men hvorfor gråt Helena? Det lurer jeg på!





Plantene ser litt stusselige ut i potta, men de vil komme seg med god pleie. 
Flora Domestica



Helenium Autumnale trenger å være 21 grader for å spire!

10 kommentarer:

  1. Det er fint å ha blomster i hagen fra barndomshagen. Barndomsminner er verdt å ta vare på. Ha en riktig god helg :)

    SvarSlett
  2. Absolutely gorgeous and great photos! Thank you for sharing with Today's Flowers. Happy weekend to you :)

    SvarSlett
  3. Interesting! And wonderful captures of the blooms. 💐

    SvarSlett
  4. Jeg er så enig, det er også en af min barndoms blomster. Jeg må have fat i en til min have. God weekend

    SvarSlett
  5. Interessant å lese.
    Du skriv gode innlegg !!

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
  6. This is some great information! I do like the color combination of the petals. So pretty.

    SvarSlett
  7. Jeg er enig med Amo, du skriver kjempefine artikler.
    Jeg tror det var disse blomstene jeg fotograferte i Ringebu på lørdag. Der var det også en fantastisk blomstereng. Jeg vil legge bildene ut på bloggen om ikke lenge.
    Takk for alt du lærer oss. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at dere setter pris på innleggene mine, mange blir til ved en
      tilfeldighet fordi noe interessant dukker opp eller det er informasjon jeg har nytte av å ta vare på... Setter stor pris på tilbakemeldingene ;:OD) - og så må jeg si takk , det samme!

      Slett
  8. Å, synes disse er supervakre i sine glødende farger og uimotståelige "topp". Får dem dessverre ikke til å trives i hagen. Har sandjord og skrikende mangel på solrike plasser. Nå er det to nye som faktisk har vokst opp, så jeg setter min lit til dem :)

    SvarSlett
  9. Wonderful shots of these unusual flowers.
    Thanks for joining us at the Floral Friday Fotos meme, I look forward to your next contribution.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.