tirsdag 14. juni 2016

Røds brug en kulturperle for biologer



Krusetistel



Her er det båe hvite og rød-blå valurt i mengder. De jeg har i medisinurtebedet har jeg henta herfra for området ble verna.




Sommerfuglen har et flott område å boltre seg på.




Jeg kasta en pinne for at Spot skulle hente den, men jeg skremte et rådyr i buskene i stedet. Det skvatt til og sprang fort lenger inn i løvskauen. Det forsvinner akkurat i venstre bildekant!

Røds bruk (Røds brug) er ballastplass på Kråkerøy fra seilskutetida.
Ballast er stein og jord som seilskutene fylte i lasterommet. Med i ballasten fulgte frø fra planter i andre land, og ballastplassene har derfor vært interessante områder for botanikere. De øvrige av landets gamle ballastplasser er etterhvert utbygget.

Ballastplassen på Røds Bruk er enestående i landet. Her finnes flere rædlistede planter og noen rødlistede insekter. Området er vernet. Kilde


Blåbringebær
Nikketistel
Luktvikke
Lånte bilder som bør byttes ut etter hvert....

Rød lokalsamfunn
Best bevart i landet

1 kommentar:

  1. Nok en fin tur du har delt i tillegg til mer spennende kunnskap. Tove takker.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.