søndag 7. desember 2014

Adventsfarven og utradisjonelle lys



Denne skjorta sydde jeg som student for nærmere 40 år sida 
- og den er fremdeles i bruk hver advent! 



Tove, bloggeren bak Fargene forteller, har hatt mange interessante innlegg om farver som jeg har lest med stor interesse, og jeg har fundert mye over hvorfor vi blander sammen betegnelsene for lilla, fiolett og indigo. Tove er konsekvent og en god formidler av de rene fakta. I hverdagen er det stor sammenblanding av hva som er hva, og folk generelt er inkonsekvente ved bruken av navnene. Det fikk meg til å gripe "pennen" og rydde opp i det som egentlig er den store forvirringa. Problematikken synes å berøre mange på nettet. Jeg kom over siden der dette spørsmålet dukka opp:


Why all the fuss about indigo?

Det passer godt å gå dypere inn i farveteorien i disse adventsdagene som har fiolett som symbolfarve.
Her noen klipp:

Lilla er en blek  (her tror jeg forfatteren av klippet mener en lys valør) fiolett tone som representerer den gjennomsnittlige fargen på de fleste syrinblomstene (som kalles lillac på fransk). Fargene på noen syriner kan være tilsvarende fargene vist nedenfor som blek lilla, rik lilla, eller dyp lilla (slike betegnesler er ikke eksakte, men mer basert på personlige erfaringer). Det er andre syriner som har fargen rød-fiolett.



Lilla

Purpur regnes blant lillafarvene


Den første registrerte bruken av betegnelsen lilla som opprinnelig er et engelsk fargenavn, var i 1775. 
Fiolett er fargen på ametyst, lavendel og glassbær (Callicarpa)
I fargehjulet historisk brukt av malere ligger den mellom blå og lilla, (altså ingen lysfarve, men en farve blandet av pigmenter). Fiolett lys er i den øvre enden av det synlige spekteret, med en bølgelengde ~ 380-450 nanometer. Lys med en kortere bølgelengde enn fiolett, men lenger enn røntgenstråler og gammastråling kalles ultrafiolett.
Forskjellen mellom fiolett og purpur er at fiolett vises i det synlige lysspekteret, mens lilla er ganske enkelt en blanding av rødt og blått. Fiolett har den høyeste vibrasjonen i spekteret.

Konklusjonen er  - enkelt sagt, at lilla er alle nyanser vi finner på syrinblomstene og nyansene kun eksisterer som pigmentfarver... og at fiolett er farven vi kan observere i spekteret som ble oppdaga av Isac Newton i 1666.



Fiolett, ren i midten, valører og nyanser til sidene.


I Europa og USA er fiolettfargen oftest assosiert med ekstravaganse, individualitet, tvetydighet, det ukonvensjonelle og det kunstige. I Kina er fiolett assosiert med eleganse og adel, i Japan med renhet, skjønnhet og klarhet, og med eget navn (sumire, fiolett) -  紫花 "lilla, blomst", "renhet, nydelig", "klarhet, lyden av juveler" , "klarhet, lovely". 
I hinduismen og buddhismen er fiolett knyttet til Crown Chakra.  
Denne fargen er i vår kultur relatert til fantasien og åndelighet. Det stimulerer fantasien og inspirerer til høye idealer. Det er en introspektiv farge, med den kan vi komme i kontakt med våre dypere tanker.

Så vet vi det... Kanskje det er derfor jeg er så betatt av nettopp denne farven!

Mens fiolett er ikke fullt så intens (med intens vil jeg tro at forfatteren av dette klippet mener det vi kaller kvalitet i farveteorien, det har noe med hvor stor grad farven er "mettet" å gjøre) som lilla, er essensen lik.Vanligvis brukes navnene om hverandre og betydningen av fargene er forholdsvis lik. Begge inneholder energi og styrke: rød med åndelighet og blå med integritet. Dette er foreningen av kropp og sjel som skaper en balanse mellom vårr fysiske og våre åndelige energier. 
Lilla eller fiolett bistår de som søker meningen med livet og åndelig oppfyllelse - den utvider vår bevissthet, kobler oss til en høyere bevissthet. Av denne grunnen er de forbundet med transformasjon av sjelen, og filosofene i verden er ofte tiltrukket av dem.
Fargen fiolett rår i fantasiverdenen. Den oppfordrer kreative sysler og søker inspirasjon og originalitet gjennom sine kreative bestrebelser. Det gir følelse av å være unik, individuell og uavhengig. Kunstnere, musikere, forfattere, poeter og synske er alle inspirert av fiolett og dens magi og mystikk.
I betydningen av hva farger representerer, er lilla og fiolett fremtiden, fantasi og drømmer. De inspirerer og forbedrer psykiske evner og åndelig opplysning, men på samme tid "holder de oss på bakken".
Fra et farge psykologisk perspektiv fremmer lilla og fiolett harmoni i sinn og følelser, bidrar til mental balanse og stabilitet, fred i sinnet, en kobling mellom det åndelige og fysiske verdener, mellom tanke og aktivitet. Fiolett og lilla støtter praktisering av meditasjon.

Men et varsko: 
For mye av fargen lilla kan fremme eller forverre depresjon for noen. Det er en farge som bør brukes svært forsiktig og i små mengder av de som er utsatt for tungsinn, sykdom og allergier, sårbare for hverdagslige omgivelser.

Og slik fortsetter tolkningen av de ulike farvene, les mer på sidene som er lista opp under.
Men jeg vil komme med en liten opplevelse som bekrefter denne påstanden:  Denne følsomheten gjør fiolett utsatt for sykdom og allergier, sårbare for sine hverdagslige omgivelser.
Da jeg besøkte Moskwa som student på søttitallet, hadde jeg på meg en lue og votter hekla i fiolett P3 Rauma ullgarn. Det må ha vært noe i farvestoffet jeg ikke har tålt.
Over øynene fikk jeg utslett som små, fiolette prikker og dundrende hodepine. Jeg måtte rett og slett holde senga en dag - irriterende når resten av gjengen var ute på sightseeing.


Indigo

Farven indigo finnes i farvespekteret mellom fiolett og blå.
I Ittens farvesirkel som baserer seg på pigmentfarvene, kalles blandingen, sekundærfarven, 50% rød og 50% blå,  noen ganger for lilla og andre ganger for fiolett.

Vi har til tider store problemer med farvegjengivelsene på skjerm kontra utskrift fordi kalibering av skjermer er en fagkunnskap som ingen behersker i kollegiet. Derfor ber vi alltid elevene både levere en digital versjon i tillegg til en fysisk besvarelse for å kunne vurdere resultatet fullt ut. Lysfarver oppfører seg annerledes enn trykkfarver. Det er to vidt forskjellige farvemoduser med betegnelsen RGB og CMYK og som det må tas hensyn til i starten av prosessen. Hva skal resultatet brukes til? Skal det vises på skjerm eller skal det være en illustrasjon i en trykksak?
Det andre er at farvene på gjenstander, papirbiter osv lar seg påvirke av mange faktorer og omgivelser, såkalt simultankontrast -  størrelsen på farveflatene og lyskildene er også med på i forskyve inntrykket av en og samme farve. Altså er et utsagn om farve en sannhet med modifikasjoner når det kommer til praktisk anvendelse!

http://en.wikipedia.org/wiki/Lilac_(color)
http://en.wikipedia.org/wiki/Violet_(color)
http://www.empower-yourself-with-color-psychology.com/color-purple.html
http://www.color-wheel-artist.com/meanings-of-violet.html
http://facweb.cs.depaul.edu/sgrais/indigo.htm
http://colourware.org/2012/02/25/what-colour-is-indigo/
http://colourware.org/2009/07/20/indigo-a-colour-of-the-rainbow/
http://desktoppub.about.com/od/choosingcolors/f/What-Color-Is-Indigo.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Indigo
http://liberalismen.no/hvorfor-fargen-lilla/



4 kommentarer:

  1. Tusen takk for informativt innlegg! Dette satte tingene på plass :)
    Da jeg var lita, brukte vi baret ordet fiolett på alle fargene i denne skalaen. Men etterhvert er betegnelsen fiolett blitt nesten borte, og lilla har overtatt.
    Nå ser jeg altså at de fargene med mest rødt i seg er lilla og de med mest blått i seg er fiolett. Stemmer det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann!
      Litt stas å se brudebilder... for snart kommer takkekortene fra svigerdatters og sønnens bryllup i sommer til alle i posten. Hanne var en drøm i kjolen i stil fra 1920/30-tallet.
      Ang fiolett og lilla, så har jeg funnet ut at lilla kan være så mangt: alle nyanser mellom/blanding av pigmentfarvene rød og blå, men fiolett er den farven som er i lysspekteret mellom rødt lys og indigo ( fiolett går mot rødt mens indigo går mot blått lys) - ikke enkelt i teorien!
      I ittens farvesirkel kalles farven lilla!
      Ble du noe klokere?
      Ha en fortreffelig fortsettelse på søndagen!

      Slett
    2. Til KKvinneblogger. Nei det stemmer ikke.
      Fiolett er den rød-lilla fargen. Den 7. fargen i regnbuen.Indigo er den blå-lilla fargen, den 6. fargen i regnbuen. Begge er lilla, men i fargepsykologien står de for mange ulike ting, selv om de også har noen av de samme.
      Jeg skal lese dette innlegget nøye imorgen - nå er jeg for trett. Hilsen Tove

      Slett
  2. Her kommer mer fra meg, men det er vanskelig å gå gjennom alle påstandene her.
    For mange år siden var jeg presseansvarlig for forlaget Hilt & Hansteen, som også eide Energica Bokklubben. Det var en såkalt "alternativ" bokklubb, og chakraer og auraer ble mye omtalt i bøkene. Det øverste, 7. chakraet korresponderte med fargen fiolett. Det 6. chakraet (midt i pannen) med indigo. Riktig farge var viktig. Dette kan dere lese i mange ulike bøker.
    Fargepsykologi har jeg drevet med i mer enn 20 år, og jeg har også skrevet boken "Fargene forteller". Der beskriver jeg de syv regnbuefargene,som også er chakrafargene. Se forøvrig regnbuefargene på min blogg (4 innlegg tilbake).
    Det som er skrevet i innlegget blir bare uklart når vi snakker om forskjellene på indigo og fiolett. Her står det bl.a. at: "Lilla er en blek fiolett tone som representerer den gjennomsnittlige fargen på de fleste syrinblomstene (som kalles lillac på fransk). Blek lilla, rik lilla, dyp lilla. Det er andre syriner som har fargen rød-fiolett".
    Blir du klokere av dette? Når vi får en farge beskrevet tenker vi på ulike nyanser. Sier jeg til deg på telefonen at i dag er himmel vakker lys, blå, ser du antagelig for deg en annen nyanse av blått enn meg. Når vi ser farger på datamaskinen, gjengir din og min maskin fargene ulikt. det lille fargekartet over, som står ved siden av blomster, viser alt fra fiolett til indigo.
    På det andre kartet med firkanter, står det at den midterste ruten er ren fiolett. På min maskin er den indigo (blå-lilla). Både indigo og fiolett er lilla-varianter. Indigo har mest blått i seg, fiolett mest rødt.
    Et annet sted står det: "Fiolett er ikke så intens som lilla". Hva menes med det? Fiolett er også lilla. Menes det at indigo er mer intens?
    Vi kan ikke gi fasit på en farge ved å vise til syriner. De kan variere fra lys fiolett til lys indigo. Det beste er å vise til fargekoder. Skal vi velge farger til interiør, klær etc. er det beste systemet NCS-koder. På nettet er det et annet system, tror det er Pantone, men er ikke helt sikker.
    NCS-systemets koder sier både noe om selve fargen, men også om hvithet og sorthet, og er standar i mange land, også i Norge.
    Da jeg var med å ta ut farger til et sykehus nord i Norge, satt arkitekten i Harstad mens jeg satt i Oslo. Da kunne jeg ikke si "lys syren", men måtte henvise til en NCS-kode. NCS-koden for adventsfargen fiolett ligger et sted mellom -R30B og -R40B. Det betyr at den har enten 30 % eller 40% blått i seg. Går vi opp til -R50B er det 50% blått i fargen, og den blir mer indigo. -R60B er helt indigo. Gå i en fargehandel og lån en NCS-fargevifte så kan du se selv.
    Når det gjelder purpur sier Goethe: "Purpur oppstår som en kulminasjon når fiolett og rødt blandes". I Goethes fargesirkel danner grønt bunnen, mens purpur danner toppen.
    Som dere forstår er farger viktig og interessant, men sannelig kan temaet være vanskelig. Men jeg blir aldri lei av å undervise om farger. Kanskje skal jeg holde et kurs eller foredrag der du bor?
    Håper dere er blitt litt klokere. Hilsen fra Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.