fredag 10. oktober 2014

Verdens vakreste byer


Jeg har vært i mange byer og har mine favoritter blant dem. Praha skårer så absolutt høyest.
Det har vært mange rangeringer over hvilke byer som er vakrest i verden. Cape Town ligger ofte øverst på listetoppen - til min store forundring.
Byen ligger nydelig til ved havet med Table Mountain, Signal Hill og Lion´s head bak. Omgivelsene er fantastiske, men som lærer i arkitektur har jeg et kritisk øye til hva byene har å by på av bygningsmasse. Og det var for meg langt mellom estetiske opplevelser i Cape Towns gater.
Cape Town has many magnificent examples of old Dutch, Malay and British architecture, as well as exemplary modern buildings thanks to the post-Apartheid boom in the South African economy. Kilde
Dette må ha gått meg hus forbi. Jeg så ingen ny arkitektur som kunne fange min interesse, bare grå, kjedelig blokker fra 60-tallet som har en del felles trekk med kommunistisk nøkternhet.
Det farverike fant jeg i et par kvartaler i Longstr., på Green Market og i det muslimske distriktet Malay.




Ikke mange Victorianske hus med rekkverk av smijern igjen fra forna da´r. Så mye annen arkitektur var det ikke verdt å ta bilde av bortsett fra det muslimske distriktet.



Artig innslag i bybildet!



Ved Water Front var det noen gamle havnelagre og klokketårnet som ga bydelen sjarm.




Fra utfarten til Robben Island var det mulig å skimte et annerledes nybygg eller to.
Kanskje byen er i ferd med å skifte ham? Har jeg vært noen år for tidlig ute?




Det er så mange andre spennende reisemål som frister, så noen mulighet til å se med egne øyne forandringene som vil skje i løpet av noen år, vil jeg nok neppe få.


1 kommentar:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.