søndag 14. april 2013

Navneduker


Unge jenter på åtte år og eldre har så tidlig som under renessansen i Europa, Asia og Afrika brodert nydelige navnduker enten på skolen eller hjemme for å lære håndarbeidskunsten. Det er funnet en navneduk fra Sentral- Asia som kan dateres til rundt 850 årene.Broderiet har 28 ulike motiv.
Duken ble ofte hengt opp i hjemmet som bevis på at de unge jentene hadde god utdannelse.
Det er sannsynlig blitt brodert navneduker i Norge allerede på 1600-tallet, men den eldste vi kjenner til med årstall, er fra år 1700 og kommer fra Bergen. I motsetning til 1600-tallets lange tøyremser brodert med border og bokstaver i rekker, er denne navneduken mer lik dem fra 1900-tallet. I tillegg til alfabetet, border og tall var det på 1700-tallet vanligere å brodere symboler og figurer. Farvene var duse, og trådmaterialet silke- og metalltråd- noe som kan ha danna en effektfull kontrast til den matte ullbunnen de ble sydd på.


Engelsk navneremse fra 1600-tallet

Sjøl om materialer og farver skifter, lever de gamle motivene fortsatt slik de er blitt brodert i generasjoner. De klassiske symbolene er krans, krone, blomsterkurv, livstreet og husdyr.



 Navneduk fra 1879


Amerikansk navneduk fra 1800-tallet

Navneduk fra 1973

Da har jeg fått oppklart hensikten med navneduker. Jeg har inntil dags dato trodd at disse var brodert i tilknytning til seremonien der barnet fikk navnet sitt. Derfor har jeg brodert navneduker til sønnene mine med dåpsdato - og hadde planer om å brodere en til barnebarnet som det skal arrangeres navnefest for 13. april. Nå får jeg vente noen år og heller gi Saga en undervisning i broderi slik at den unge frøkna kan vise til god dannelse etter hvert... Jeg har jo egentlig aldri skjønt poenget med å brodere alfabetet og lange rekker med tall. Det var altså de unge jentenes skolering, rett og slett!

Navnet skjemmer ingen, heter det, men jeg ville nå ha foretrukket en oversettelse av det engelske navnet Samplers eller det franske Essamplaire som begge viser til at duken har flere eksempler på broderi, symboler, tall og bokstaver.



"Navneduken" som jeg sydde til min førstefødte.


"Navneduken" som jeg sydde til den andre sønnen, leter jeg fremdeles etter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.