fredag 3. august 2012

Leira gamle jernbanestasjon og blomstrende fredag



Her har Anders stasjonert seg med sitt verksted for gamle jernovner. Vi dro dit i dag med de to små, gamle ovnene som har stått i Huset med sjel fra starten av. En var lagra på loftet, og en i kjelleren. Helt underlig at faren min hadde tatt vare på dem - en guds lykke for meg som har sansen for gamle rariteter.
Anders har peiling på restaurering og vil gøre dem så gode som nye igjen.





Venterommet er fullt av ovner fra svunnen tid, og her fant jeg ovnsjuvelen som ville passe fint til stua, en engelsk aristokrat av en peisjernovn (den tilhøyre)!




Kjøkkenet  hadde gjort seg med denne komfyren. Det var bare å drømme seg bort.... Blant de mange ovnene ute på perrongen fant jeg noen som liknet på mine, i alle fall samme fabrikat!




Anders sjekker at vi har fått med alle delene hjemmfra. Et fat (såvidt kan skimtes nede i venstre hjørne) som jeg hadde mine tvil om hørte med til puslespillet, ble med tilbake! To komplette sett! 




Et gammelt klenodium fra en lokal bedrfit, Jøtul på Kråkerøy. Disse finnes det ikke mange av!




Anders er full av kulturhistoriekunnskap og kunne fortelle at Cathrineholm var et jernverk på toppen av sin virksomhet på 1600-tallet i Nedre Smaalenene (antar det må ha vært i Halden)... det visste jeg ikke.




Tydelig spor etter tidligere tiders jernbanevirksomhet med sviller lagra i skaukanten og kulturplanter  som gåseblom, langs skinnegangen som nå er blitt sykkelsti.




To som er fortapt i kulturhistorie....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.