lørdag 25. august 2012

Himmelsk; Selebert besøk ved dammen


Da jeg skulle mate fiskene og endene i dammen, dukka det plutselig opp et besøk vi aldri har hatt før. En stor og flott hegre slo seg ned på fjellet på den andre siden.




Håper jeg blir tilgitt fordi jeg har beskjært bort himmelen for å fokusere på den fuglen! Det er så lenge siden jeg har bidratt med noe himmelsk, og så lenge fugler hører himmelen til, så....




Skjærene var veldig nysgjerrige på hvem som turde driste seg til å lande på deres mark, og de svinsa rundt en god stund før de aksepterte den store, stilige fuglen.




Lengde: 85–102 cm. Vingespenn: 155–175 cm. Vekt: Inntil 1,4 kg. Gråhegre,
Ardea cinerea
På oversiden er den askegrå. Skuldrene har forlengede lysegrå fjær. Vingene er gråsvarte. Vingens fremkant, hodet og strupen er hvit. Issen med lange nakkefjær er svarte. Halsen er gråaktig, med svarte flekker i rader langs fremsiden. Brystet har forlengede hvite fjær, og buken er hvit. Nebbet, benene og øyets iris er gulfarget. Hannen og hunnen er tilnærmet like.
I flukten holdes den lange halsen inntrukket. Fluktbildet kan minne om en rovfugl, med rolige og tunge vingeslag. Den korte halen og de lange benene, avslører imidlertid lett at det er en hegre.
Gråhegren er en sky fugl, som gjerne danner kolonier på opptil 50 par.
Kilde: Wikipedia 




Den spiser fortrinnsvis fisk, den jakter ved å sitte stille i vannkanten i timevis for å vente på bytte.






1 kommentar:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.