fredag 20. juli 2012

Himmelsk vær


Noen tror kanskje at de må ta brillene på, eller av for den saks skyld, for å lese riktig, men neida, det står himmelsk vær. Dette været passer meg nemlig ypperlig. Nå får jeg ikke dårlig samvittighet for å være inne, og inne må jeg være, for nå er det innspurten på oppussingen av studentkrypinnet, 'Perlerommene'.


En kort fotopause


I dag har jeg skrapa tregulv med liten skape for hånd. Noen mener vel jeg er helt sprø, og det er jeg... eller at jeg har en skrue løs, passer vel bedre i denne sakens anledning.
De som kjenner meg godt, vil nok si, ho er født sånn - kan ikke for det!
Jeg hater malingstrøk der grunnarbeidet er dårlig, der du kan se innover i tre-fire lag enkelte steder.
Det skal være jevnt, glatt og ingen hakk! Ikke rart det tar lang tid å blir ferdig.
Det heter seg at uten mat og drikke, duger.... ikke. To Ramløsa og en softis ble dagens inntak, ikke akkurat å anbefale i lengden for en som skal yte maks kroppslig!



Teppet ut av vinduet


I går gikk jeg til margen på den lille vindusramma, i dag gulvet i soverommet. Prøvde først med pussemaskin, men flere lag gammel linoljemaling, seigt sparkel og solid kvistlakk satte seg som klumper på det ene grove sandpapiret etter det andre. Det tok ikke lang tid før den nye pakka med ark, var brukt opp.
Så prøvde jeg med en elektrisk skrape, men den fikk jeg aldri dreisen på. Den grov seg ned i treverket. Resultatet ble store sår og hakk i plankene. Den store håndskrapa var altfor sløv, så jeg måtte ta til takke med den med blad på maks to cm.





Blood, sweat and snot rant om kapp. Hvis noen spør meg hva jeg har drevet med i sommer, kan jeg si innendørsroing for det var like tøft og anstrengende som det.
Kroppen skalv og dirra mot slutten. Ingen posisjon var behagelig å sitte i lenger da det nærma seg Dagsrevy tid... og jeg måtte la to planker stå igjen - ergelig-.... og jeg som hadde planlagt å male det første strøket inna dagens økt var over. Ute begynner faktisk sola å skinne. Tid for å nyte den!







4 kommentarer:

  1. Så enig, man må ta været slik det er. Jeg driver med det samme som deg, sparkler, maler osv.
    Ja da er det veldig greit med slikt vær.

    Men jeg spretter i sola, om det blir fint vær en dag!
    God helg!
    Ingun

    SvarSlett
  2. Du har mycket jobb att göra ser jag. Men det kommer att bli fint då allt är färdigt.
    Fina bilder!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  3. Perlerommene - sikken et dejligt navn til "Studentkrypinnet" (som også er en betegnelse med sjæl).

    Jeg synes det er flot at du kan lave så meget og vil gerne se flere billeder. Jegkommer lidt frem hver dag, men det går langsomt.

    SvarSlett
  4. Herlige navn, Skattkammeret og Perlerommene. Husker ikke om dere rakk å se mine rom Grønne enger og Rosens navn. Både du og jeg har valgt den riktige sommeren til malerarbeid. Noe av mitt er utendørs, men jeg har klart litt av det også ettersom det er små prosjekter. Nå er jeg helt på tampen med vinduene. Oljing av verandaer og møbler gjenstår, men det skal visst bli tørrere klima i august:-) Lykke til med innspurten!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.