søndag 10. juni 2012

Stell av vinstokker -og i år blir det druehøst!






Siden jeg ikke har hatt peiling på å dyrke vindruer, har jeg nok gjort noen tabber fra starten av.
Jeg kjøpte vinstokker for første gang i 2009. Frankenthaler overlevde ikke i drivhuset, men Zilga som vokste oppover sprinkelgjerdet mot dammen, tålte den kalde vinteren 2010.
Fra sommeren 2011 er Frankenthaler bytta ut med Vitis vinifera som ser ut til å være mer hardfør. Nå kommer den med store skudd i drivhuset. Den skal få lov til å slynge seg oppunder taket. 

Jeg har skrevet om kniping av drueplanter før - likevel har jeg ikke klart å følge opp! Og enda en gang, ja, det heter at alle gode ting er tre...

Etter sigende skal det komme druer etter to-tre sesonger. Denne sommeren er tredje for Zilga. Best å knipe den snart - etter Guyot-metoden som lar en arm vannrett nær bakken stå igjen. På den måten får planta mest mulig nytte av varmen fra bakken.

Mer lærdom: http://vinfravest.blogspot.com/2011/04/hvordan-klippes-drueplanten-de-frste.htm
http://www.bogront.no/temasider/spiselige-vekster/121-eksotiske-druer-for-norsk-klima 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.