tirsdag 12. januar 2010

12. januar - Midtvintersblotet


12. januar, midtvintersblotet




eller jólablotet...
Kulda og vintermørket senket seg over landskapet, og livet på gården ble mindre strevsomt. Det var på tide med en offerfest til gudene - midtvintersblotet. Det ble spist og drukket godt. De skålte til Odin, Frøya, Tor og Njård for godt og grøderikt år. «Juleblot» eller «midtvintersblot» ble markert ved Midtvintersnatten 12. januar og varte i tre dager!
Tallet sju er knyttet til Frøya, og sju måtte være med på en skål ! Det er usikkert om man hadde ofringer, dvs. blot, for fruktbarhet, for de døde eller som en sol- og lysfest som motsvar til den mørke vinteren. Gjenkomsten av sola betyr at Yul til tross for mørket, er en tid for jubel og glede. Ordet jul kommer av glede: jolie, eller jolly!
Jula er første gang beskrevet i en kvae til Harald Hårfagre fra rundt år 900 der det heter seg å «drikke jul». Med ekstra god mat og med juleøl hyllet man gudene og solens gjenkomst i den mørkeste tiden på året. Juleølet skulle være av sterkeste sort så det ble en skikkelig rotbløyte...

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Heisann!
    Ser ingen annen mulighet til å svare deg her siden du ikke har lagt igjen noen adresse. Det smarteste tipset jeg har, er å gjøre som da jeg skulle få laga Frøyafiguren. Jeg tok kontakt med et eldresenter der noen kjekke gamle karer liker å holde seg i aktivitet med hovebenk og pussepapir. En av dem, Gunnar, påtok seg oppgaven å lage figuren for meg etter mine tegninger.
    Finn noen tegninger av primstav på nettet, ta en tur innom eldresenteret der du bor - og spør dem.
    Tror neppe noen selger uten bestilling. I fengslet kan du også prøve.
    Lykke til! Gi gjerne beskjed om du får positivt svar!

    SvarSlett
  3. Obs her ble spørsmålet ditt borte! Beklager. Jeg har det på mail!
    Jeg lager en ny post som svar på det første spørsmålet ditt!
    Takk for at du liker hva jeg postlegger ;:OD)


    Ramlet innpå denne blogg da jeg skulle finne ut på hvilken dato midtvintersblotet er. Er den alltid på denne dato?

    Ser at du har interesser innenfor mange felt å lurer på om du kanskje vet hvor man kan få tak i primstav, eventuelt kjøpt?




    Fin blogg.

    mvh Hildegunn Jonsson

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.