tirsdag 29. september 2009

Farvenes språk, rosa

Denne siden forsvant i Cordoba, så jeg må skrive den på nytt. Da blir den enda bedre. Det er min filosofi!!



Rosa oppstår når rød blir blandet med hvit, så egentlig skulle farven hete lyserød. Noe tilsvarende navn finnes ikke for de andre farvene når de blandes med hvitt.
Navnet rosa kommer sannsynligvis fra blomsten rose som i sin naturlige utgave er enten rosa eller hvit. Rosene stammer opprinnelig fra Kina, og jeg vil finne ut om navnet på blomsten og navnet på farven lyserød, er det samme der, og om det er andre språk som har felles betegnelse på farven og blomsten.

Fra Wikipedia har jeg sakset:

Den eldste skrevne bruk av rosa som betegnelse på en farve i England, er datert 1382

Etymologien for navnet er blomsten rose! Ser man det- kanskje ikke så vanskelig å tenke seg!

Navnet på latinsk er rosa lånt fra den greske kolonien Oscan i Sør-Italia: rhodon/Aeolisk fra wrodon, fra Armaisk wurrda, fra Assyrisk wurtinnu, fra Gammeliransk warda (Avestansk warda, Sogdiansk ward og Parthiansk wâr). Her ser mitt "språkøye" ingen umiddelbar forbindelse!

Hva som er ekte rosa, er en evig diskusjon. Det finnes teoretisk minst 28 offisielle rosafarver med hvert sitt navn. Siden jeg nå har oppholdt meg i en arabisk kultur, viser jeg et eksempel på persisk pink og rosa:




Så hva er forskjellen rent språkmessig på pink og rosa?


I min videre gransking oppdager jeg at det finnes en maurisk rosa som kalles Cordavan.

Farven som har en rik skygge av burgunder - en farve også oppkalt etter en by- og rosa, kommer fra byen Cordoba i Spania hvor gyldenlær først ble utviklet av Visigoths på 1600-tallet. Farven forbindes med både klær og lær. Spesielt er menns sko og tøfler ofte å finne i denne farven! Der har vi guttens variant av rosa!



Rosa oppfattes som en femenin farve. En kollega kalte farvene for Barbienyanser. Det er jo ikke heller ukjent at jentebabyer er kledd i rosa og ditto tilbehør.
Selv har jeg en rosa bluse som kommer av meg så fort den kommer på meg. Jeg klarer rett og slett ikke å gå i den. Har gitt den sjansen flere ganger, men det er ikke meg! Det føles ubehagelig å ha den på.
Men dersom rosafarven har litt blått eller grått i seg, forandrer den med en gang karakter, og jeg har ikke samme aversjoner mot den lenger!





Svar på "pink"gåta:
I etymologisk ordbok på nettet står det at i 1573 ble pink vanlig navn på haveplanta Dianthus.
"Blek rosa farve" ble registrert i 1733, pinkfarven i 1681. Plantenavnet kommer kanskje fra begrepet som betegner farvemønseret innerst på konbladene, på engelsk kalt "perforated" petals, eller fra liten dvs. pinkie som igjen har sitt opphav i "halvt-lukket-øye" (pinck oogen på nederlandsk). Dianthusblomsten kan av og til ha en blek rød farve. Blomstens beskrivelse har ført til en overført bruk av blomstens navn.



xxx

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.