mandag 22. juni 2009

Svarthyll





Svarthyll er en av plantene som er tilegnet Frøya. Den er nå i starten av blomstringen. Det sies at en have der det står et svarthylltre, er en velsignet have. Mellom havene til naboene våre er det flere svarthylltrær. I folketroen kan en splint av svarthyllved, lindre tannverk ved å stikke den inn i det vondet stedet. Pinen går bort dersom splinten blir satt varsomt tilbake i stammen igjen. På den måten overtar treet smerten!

Hylleblomsten er også min lykkeblomst ved siden av liljekonvall, magnolia, iris og balderblom!

Plantet i går hva jeg tror er små tistelspirer som er kommet fra frø jeg "stjal" fra plantene til granboen i høst. Hadde rent glemt hva det kunne være som tittet opp av jorda!
Tistelen er gudinnen Vestas plante.


Vestalinne, Gravyr av Frederick Leighton, cirka 1890

Hennes prestinner hadde som oppgave å passe arneilden i Vestatemplet på Forum Romanum. Flere fester og festivaler er forbundet med Vesta, 15. januar, 13. februar, 1. mars, 28. april, 15. mai, Vestalia 7.-15. juni (se: http://www.orderwhitemoon.org/goddess/Vesta.html) og 24. juni. Hver gang ble templet hennes pyntet med vakre blomster.
Eslet Pales er Vestas beskyttende dyr. Det forklares slik: Vesta hadde falt i søvn i skogen da Priapos plutselig overrumplet henne. Et esel som gresset i nærheten, forsto hva som var i ferd med å skje og brølte så skrekkelig at Vesta våknet og fikk reddet seg fra voldtekten. Det sørgelige er at Priamos i stedet hevnet seg på eslet og slo det i hjel.
Se: www.jnanam.net/golden-ass/

2 kommentarer:

  1. Setter så pris på dine historiefortellinger:-) like dum der som på blomsternavn.. Svarthyllen går jeg å venter på skal slå ut. Jeg lager nydelig sommersaft på blomstrene. Det borde du prøve. Google på flädersaft/ fläderblomsaft så finner du oppskrifter. Det blir en sikker slager på sommerens små kalaser :-)

    SvarSlett
  2. Hei Mia!

    Jeg kan huske jeg har smakt svarthyllsaft en gang.Den var kjempegod. Skal prøve oppskriften.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.